Veilig omgaan met fietsaccu’s
Lees de handleiding zorgvuldig
Veilig omgaan met fietsaccu’s begint bij het lezen van de handleiding. Dat is heel belangrijk omdat elke fietsaccu is ontworpen voor een specifieke elektrische fiets. Met andere woorden: geen enkele fietsaccu is hetzelfde. Zorg dat je kennis hebt van de accu op jóuw fiets.
Gebruik alleen de geadviseerde lader
Gebruik alleen de lader die bij je fietsaccu zit of die wordt geadviseerd. Een niet-originele acculader kan je accu beschadigen.
Accu aan de oplader hangen
Bij een afneembare accu kan je zelf kiezen of je de accu op de fiets of los van de fiets oplaadt. Als je de accu gaat opladen, sluit u de oplader altijd eerst aan op de accu. Pas daarna doe je de oplader in het stopcontact om de accu op te laden via het netstroom. Bij het verwijderen van de oplader werkt het eigenlijk precies andersom: eerst verwijder je de stekker uit het stopcontact. Vervolgens haal je de oplader uit de accu.
Haal de accu van de lader als hij vol is
Een fietsaccu kun je maar een beperkt aantal keer opladen. De meeste accu’s gaan gemiddeld vijf jaar mee. Wil je de levensduur verlengen, haal hem uit de lader als hij vol is.
Wij adviseren om de accu op te slaan met 2 brandende leds. Dat komt overeen met een lading van 40% tot 60%. Op die manier zijn de veroudering en zelfontlading het geringst.
Bewaar en laad je fietsaccu op de juiste plek op
Dat betekent: in een droge, niet te warme én niet de koude omgeving. Geen volle zon, geen vrieskou en bij voorkeur op kamertemperatuur. Zorg voor een vrije, stabiele en onbrandbare plek, dus niet bij kussens of gordijnen. En hang voor de zekerheid een rookmelder op.
Laad je fietsaccu bij voorkeur overdag op
En dus niet ’s nachts, als je er geen toezicht op hebt. Dan kun je het BMS van je fietsaccu in de gaten houden: het batterijenmanagementsysteem dat de voltage en temperatuur regelt. Handig, want het BMS geeft aan wanneer je accu zo heet wordt dat er kortsluiting dreigt.
Laad je accu regelmatig op
Een fietsaccu loopt langzaam leeg, dat is normaal. Hij gaat alleen onherstelbaar kapot als hij helemaal leeg raakt. Dat heet diepteontlading. Je voorkomt diepteontlading door je accu regelmatig op te laden. Dus ook als je je fiets niet gebruikt.
Laad je accu op na elke langere fietstocht
Tijdens het fietsen zorgt je BMS ervoor dat je accu altijd een beetje gevuld blijft. Kom je na een langere fietstocht thuis met een bijna lege accu? Stop hem dan meteen in de lader. Anders vindt er alsnog diepteontlading plaats en kun je je accu niet meer gebruiken.
Door de regen gefietst?
Droog dan eerst de accu af en laat deze goed drogen voordat u de accu gaat laden. De lader kan kortsluiting veroorzaken als de contactpunten nog nat zijn. Is de accu langdurig aan regen blootgesteld, dan is er kans op waterschade. Schakel een deskundige in, alvorens de accu weer te gebruiken.
Aansluiting controleren
Controleer voordat u de accu in de fiets steekt de contactpunten van de accu en de display. Zorg ervoor dat deze droog en schoon zijn.
Laat je accu onderhouden door deskundige
Merk je dat je steeds korter kunt fietsen met een opgeladen accu? Of duurt het opladen langer? Probeer de accu dan niet zelf te repareren. Schakel een deskundige in, zoals een BOVAG-fietsspecialist, om je accu te beoordelen.
Beschadigde accu? Bewaar hem in droog zand
Merk je dat je fietsaccu niet goed functioneert? Bijvoorbeeld door een lekkende vloeistof, overmatige hitte, een sterke geur, rook of vonken? Denk dan eerst aan je eigen veiligheid. Leg de accu in een emmer met droog zand en bewaar deze buiten op een droge plek.
Lever je beschadigde of oude fietsaccu in
Laat een beschadigde accu niet te lang in die emmer met droog zand liggen. Lever hem zo snel mogelijk in bij een fietsenwinkel die is aangesloten bij Stibat of de milieustraat van de gemeente. Dit geldt ook voor oude fietsaccu’s die gewoon op zijn. Fietsaccu’s inleveren betekent meedoen met recyclen.
Verantwoord gebruik verkleint de kans op brandgevaar
Besef dat je zelf het risico op brand en andere schade kunt verkleinen door verantwoord met de fietsaccu om te gaan. Ook zonder zichtbare beschadigingen kan er van binnen iets kapot zijn. Is de accu gevallen, leg hem op een veilige plek en biedt hem ter reparatie aan bij een specialist. Door de val kan er namelijk kortsluiting in de accu ontstaan. Laat de accu niet nat worden, hij is niet waterdicht. Langdurig de fiets in de regen stallen of fietsen is dus zeer slecht voor de accu. Als er echt geen mogelijkheid bestaat om de accu overdekt te stallen, haal dan de accu uit de fiets.
Zorg ervoor dat de oplader niet onnodig verbonden is met de fietsaccu, vol is vol.